Habemus papam

maart 17, 2013 Uit Door Guido Hulshoff

Hoorde dat de Telegraaf 16 mln euro op Hyves heeft moeten afschrijven. Tja, Hyves is al jaren niet meer hot, zelfs Facebook raakt uit de gratie van de jongeren althans. Zo snel volgen nieuwigheden elkaar op. Instagram, Snap Photo zijn nu de groeiende platforms. Hot or not, that is the question vandaag de dag. Mensen lijken toch meer echt te willen worden, door echt contact met echte vrienden, zonder behoefte om alles te delen met jan en alleman, om maar te laten zien hoe leuk leven we hebben. Dat klatergoud is niet meer wat er toe doet. Steeds meer mensen zeggen hun facebook account vaarwel of worden slapend. Goede zaak lijkt me. Al is het best geinig soms, maar meer om leuke links te krijgen naar artikelen of filmpjes. Want de consumentenhonger naar nieuws is nog steeds onstilbaar. Ik merk het zelf hoe onrustig ik soms ben in deze zapcultuur. Een goed boek lezen zonder online te zijn is steeds moeilijker omdat ik minder concentratie lijk te hebben. Dat komt door internet, zeker weten. Als ik het heb, moeten vele andere dat ook hebben. Maakt internet dom? Interessant. Ik denk dat dat wel meevalt. Maar we moeten waken voor al te veel consumentengedrag. Winkel in, winkel uit. Dat werk levert uiteindelijk slechts fragmentarisch leven op. Geen zicht op dingen die er werkelijk toe doen. Tussen die bomen moeten we wel steeds het bos laten zien. Hou je oog niet alleen op de bal (die rolt slechts van hier naar daar), maar vooral op het uiteindelijke doel. Daar gaat het om. Dat belichaamt de nieuwe paus Franciscus. 13 maart, 19.06 was het zover: habemus papam. En wat voor een. Briljante pr voor de katholieke kerk. Een paus zonder opsmuk, die er voor de armen en gemarginaliseerden wil zijn. Dat doet het goed tegenwoordig. Een echte, authentieke paus. Laten we voor hem bidden en samen op weg gaan in Christus. Amen!