Lente in de stad
Het was te merken dat het vandaag lente was. Volop zon maar nog wel met een soms fris windje. Je zag de terrassen evenwel gelijk weer vol zitten, het park leek wel een woodstock, en de korte broeken waren weer uit de kast gehaald. Toch zag je sommige mensen nog geen raad weten, want wat doen we aan vandaag? toch maar die winterjas, of het t shirt? De een is vast een voorzichtig typ, of een toerist die liever niet verkouden wordt op wat een paar heerlijke dagen moeten worden, of het is een optimist, en ziet vooral de zonnige zijde en niet die koude bries. Ja, zo kom ik aan mijn theorie: je bent wat je draagt… zou ik een artikel kunnen schrijven of toch nog wat meer empirisch onderzoek… nou ja in ieder geval was het wel komisch mensen met mutsen te zien naast een kort rokje. De lente is in het land. En tegelijkertijd is het Goede Vrijdag, de dag dat christenen het lijden en sterven van Christus herdenken. En zie je sommige kerken zelfs vol zitten. In stilte. Sommigen leggen bloemen neer voor het kruis,alsof er een overledene is te betreuren. Nouja, dat is natuurlijk ook zo. En niet de minste. Ook al kent men hem niet persoonlijk, het geloof in de verrezen Christus raakt mensen. Het is opvallend dat waar je tien jaar geleden alleen in de kerk over geloof hoorde, nu de media vol staan met religie. Ook serieuze (agnostische) filosofen houden zich er tegenwoordig meer mee bezig. Ik was woensdag bij een debat genaamd `geloof : splijtzwam of verzoening? ‘ Uiteraard kwamen ze er niet uit maar feit is dat er heel wat atheisten zich interesseerden voor wat geloof nu betekent. Ze namen het serieus leek het wel. Zelfs Bert Keizer, de huisatheist van Trouw verwaardigde het zich in debat te gaan met een priester, al was het de bekende priester Antoine Bodar, die altijd goed is voor een boeiend debat.
Maar waar komen die religies nu vandaan? Volgens mij komt het hierop neer. Feit is dat wij mensen zwak zijn, vol met onzekerheden over de toekomst, machtswellust, achterbaksheid en vraatzucht. Religie is het medicijn tegen deze kwalen. Zo onstonden overal ter wereld religies en levenswijsheden. En deze hebben meer gemeen dan men zou denken. Liefde, vergeving, onthechting, allemaal deugden die wat orde konden scheppen in de mensen die elkaar de hersens insloegen. Goddelijk of niet, de drang tot harmonie was al sterk in de antieke samenlevingen. Veel religies ontstonden en omarmden en bepleiten deze deugden, deugden die ook de oude Grieken al op waarde wisten te schatten. Helaas hebben daarna veel mensen en partijen deze mooie levenswijzen vaak misbruikt voor eigen gewin en macht. En leek religie inderdaad een splijtzwam te worden vooral de grote wereldgodsdiensten. Wat een dwalingen zijn dat geweest. Met de emancipatie van de massa’s en de industriele revolutie kwam daar verandering in. Maar sloeg de pendule om naar de andere kant. Toen zette namelijk de secularisering in, werd geloof een vies woord, en werd helaas daarmee het kind met het badwater weggegooid..vrijheid was troef en daarin paste geen geloof noch kerk. Jammer, want geloof kan juist de nare kanten van mensen verzachten, en daarmee elkaar verzoenen. Zo werd door verschillende aanwezigen betoogd. Dus ook al hebben islam en christendom heel wat geweld en doden op hun geweten, maar dat ligt dan niet aan het geloof zelf (daar zullen velen het niet mee eens zijn, maar goed, dat is leuk voor de discussie). Okee, geloof is dus weer terug in de aandacht.
Maar is het geloof daarmee alleen iets wat je thuis moet beleven, moet de christenen maar beter binnen blijven, zoals Bert Keizer woensdag nog betoogde? Welnee. Kom er lekker mee naar buiten, en kom ervoor uit. Lees in de heilige boeken, ook niet gelovigen: onderzoek het en neem er het goede uit. Oordeel dan ook niet voordat je weet waarover je praat. En als je wilt, ga zelfs eens naar de kerk. Maar wel vanuit een houding van respect voor anders of nietgelovigen. We zitten niet meer in vroeger tijden, waar het vreemd was als je NIET geloofde. Nu zijn gelovigen een minderheid. Maar waarom zou je door je goede manieren, je attentie voor anderen, je uitdelen-van-voedselpakketten niet laten zien waar je voor staat? Dat je daarbij een bijbel leest is toch net zo gewoon als mensen die The Secret lezen? Het publieke domein is de ruimte waarin deze elkaar ontmoeten. Als men maar van elkaar wil leren, dan is er ruimte voor geloof in de samenleving.